Selasa, 23 Oktober 2012

KATA GANTI NAMA DIRI


Kata ganti nama diri digunakan untuk menggantikan nama sesuatu sama ada secara umum atau khusus.

Terbahagi kepada tiga jenis iaitu :

1. Kata ganti diri pertama 

-saya,aku, patik,beta,kita, kami

Kata ganti diri pertama digunakan bagi menggantikan diri orang yang bercakap.
Contoh ayat : Nama saya Syahirah binti Abu Bakar.

2. Kata ganti diri kedua
- awak, kamu, anda, tuan hamba kalian .
Kata ganti nama diri kedua digunakan bagi menggantikan diri orang yang diajak bercakap atau orang yang sedang mendengar percakapan .
Contoh ayat :  " Kamu demam ?" tanya ayah kepadaku.

3. kata ganti diri ketiga .
 -ia , dia,-nya, mereka 
Kata ganti nama diri ketiga digunakan bagi menggantikan diri orang lain yang diperkatakan halnya .
Contoh ayat : Mereka bermalam di kawasan hutan lipur .

Latihan .

Isik tempat kosong dengan kata ganti nama diri yang sesuai .

1. Ini Badrul . __________ berumur 10 tahun.
    A)   Dia                           B)   Kami
    C)   Beliau                       D)   Aku

2.Encik Rahman doktor . _____________ beliau bertugas di Hospital Kuala Lumpur.
    A)  Mereka                    B)   Beliau
    C)  Kita                          D)   Anda


3. _________ hendak ke mana Amin ?
    A)  Hamba                     B)   Aku
    C)  Anda                        D)   Engkau

4." Sediakan makanan kerana _____________ hendak santap sebentar lagi ", titah sultan .
   A)   patik                        B)   hamba
   C)   beta                         D)   aku

5. _______ kita perlu berwaspada ketika berada dijalanraya .
    A)   Kita                         B)   Kami
    C)   Ia                             D)   Nya



Tiada ulasan:

Catat Ulasan