Sabtu, 17 November 2012

Tulis ayat dengan mudah .


Untuk murid-murid cikgu yang terlibat dalam  kelas  PROTIM , elok jika buat ulangkaji pada masa  cuti sekolah ini . Cuba murid-murid  bina sebuah cerita dengan menggunakan perkataan seperti:

1. Bola

 a)  Saya ada bola.
 b)  Bola ini baharu.
 c)  Ayah telah membelikan bola ini untuk saya .
 d)  Setiap petang saya akan bermain bola di padang .


2. Buku

 a)  Ini buku cerita.
 b)  Saya suka membaca buku cerita .
 c)  Buku cerita ini tebal.
 d)  Buku cerita ini telah dibeli oleh ibu .
 e)  Saya suka membaca buku cerita pada waktu senggang .


3. Sekolah 

 a)  Ini sekolah saya.
 b)  Sekolah saya bersih.
 c)  Sekolah saya terletak di Chemor.
 d)  Setiap hari ibu akan menghantar saya ke sekolah .
 e)  Sekolah saya berwarna biru .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan